مشاوره رایگان
خانهوبلاگ بیماری های ریوی copd چیست؟

بیماری های ریوی copd چیست؟

15 ژوئن 2022
0 953
بیماری های ریوی copd چیست؟

بیماری COPD

COPD یا بیماری انسدادی مزمن ریه یک بیماری پیش‌رونده دستگاه تنفسی است که مسیر جریان هوای ریه‌ها را مسدود می‌کند و به مرور زمان تنفس فرد را دچار مشکل می‌کند و در صورتی که درمان نشود منجر به مرگ بیمار می‌شود. در واقع این بیماری در طول یک زمان طولانی و نه به شکل ناگهانی بروز پیدا می‌کند. در راس این بیماری، آمفیزیم و برونشیت مزمن قرار دارد. فرد COPD ممکن است یکی از این بیماری‌ها و یا هر دوی آنها را داشته باشد و شدت این بیماری از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند. سالانه افراد بسیاری در سراسر جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

کاری که COPD با ریه فرد بیمار انجام می‌دهد این است که به کیسه‌های هوایی ریه‌ها آسیب می‌رساند و در نتیجه ریه‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و دیگر قادر به تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن به طور موثر نیستند. در صورت عدم درمان و توجه به بیماری COPD، آسیب غیر قابل برگشت و جبران‌ناپذیر به ریه‌ها وارد می‌کند.

علت بیماری COPD سیگار و مصرف تنکابو است و بسیاری از افراد سیگاری مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن پنهان هستند. در واقع این بیماری با مواجهه طولانی مدت با گازهای تحریک کننده یا ذرات معلق موجود در هوا که اغلب ناشی از دود سیگار هستند، ایجاد می‌شود.

 بیماری COPD

علائم بیماری

کسانی که به COPD مبتلا هستند از تنگی نفس و خس خس سینه رنج می‌برند، همچنین ترشح خلط (تولید موکوس) و خس خس در دستگاه تنفسی افزایش می‌یابد. علائم این بیماری خفیف بوده و حتی ممکن است با سرماخوردگی هم اشتباه گرفته شود. این علائم شامل سرفه‌های خفیف ولی عودکننده، افزایش نیاز به صاف کردن گلو که در صورت نادیده گرفتن و گذشت زمان شدیدتر هم شده و حتی تنفس هم برایشان شدیدتر شود. تنگی نفس شدید به نحوی که قادر به صحبت کردن نباشید، تغییر رنگ ناخن‌ها به آبی یا خاکستری از دیگر علائم این بیماری هستند.

در مراحل پیشرفته‌تر COPD، علائم این بیماری شامل تورم پاها (مچ تا قسمت‌های بالاتر)، ضعف و خستگی و کاهش وزن است.

راه کاهش احتمال ابتلا به COPD

ترک سیگار

مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهی که احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، ترک سیگار است.شاید در ظاهر کار ساده‌ای باشد اما در عمل سخت است. اگر سیگار نمی‌کشید اما در محیطی که هستید دیگران سیگار می‌کشند، از آنها بخواهید که برای استعمال سیگار به فضای آزاد بروند.</p>

مصرف دارو

داروهای خوراکی و استنشاقی وجود دارند که برای این بیماران تجویز می‌شود. این داروها باید به صورت منظم مورد استفاده قرار گیرند تا اثرگذار باشند.

COPD

COPD در ایران

پیش‌­بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی COPD به سومین عامل مرگ و میر در جهان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها تبدیل گردد. روی هم رفته، COPD و آسم 2/4 درصد کل ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از بیماری‌ها را در جمعیت ایران تشکیل می‌دهند.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *