مشاوره رایگان
خانهوبلاگ از اثرات آپنه خواب بر رشد مغزی کودکان چه می دانید؟

از اثرات آپنه خواب بر رشد مغزی کودکان چه می دانید؟

3 اکتبر 2021
0 451
از اثرات آپنه خواب بر رشد مغزی کودکان چه می دانید؟

هنگام صحبت از آپنه یا وقفه تنفسی ممکن است حتی به ذهنتان خطور هم نکند که کودکان هم زیاد به این عارضه دچار می شوند. بنابراین اگر شما هم از جمله افرادی باشید که فکر می کنید کودکان اصلا به آن دچار نمی شوند، این نوشته را از دست ندهید. آپنه خواب کودکان یک اختلال شایع است که باعث قطع تنفس کوتاه مدت در خواب بچه ها می شود. خرخر کردن و وقفه تنفسی هنگام خواب عارضه‌ای بسیار شایع است که می‌تواند کودکان را نیز مبتلا کند. توقف تنفس طی زمانی کوتاه و به صورت تناوبی تکرار پیدا می کند و در ظاهر چندان مشکل ساز به نظر نمی‌رسد. آپنه خواب کودکان در صورت عدم درمان مناسب می تواند پیامدهای ناخوشایندی بر خلق و خو و سیستم مغزی کودکان داشته باشد.

خستگی در طول روز ، یک علامت شایع در کودکان نوپا مبتلا به آپنه خواب است که به همراه زود رنجی و عصبی بودن کودک دیده می شود. البته این مشکل به دلیل عدم خواب کافی و استراحت رخ داده و چندان دردساز نیست. مشکلات تنفسی نوزادان نارس خطر جدی به همراه دارد.

بدترین عارضه آپنه تنفسی کودکان، کاهش ماده خاکستری مغز و تاثیر بر رشد مغزی کودکان است. ماده خاکستری از مهم ترین بخش های سیستم عصبی مرکزی است که می تواند تحت تاثیر آپنه خواب کودکان و وقفه تنفسی در حین خواب شبانه قرار گیرد. ناهماهنگی در دریافت اکسیژن از راه تنفسی و کمبود اکسیژن در خون علت اصلی این مشکل است.

نشانه های آپنه خواب در کودکان

آپنه خواب می‌تواند تبعات مشخصی بر رشد و رفتار آن‌ها داشته باشند. ۱۰ نشانه وقفه تنفسی هنگام خواب یا آپنه خواب در کودکان را در زیر عنوان کرده ایم.

  1.  خواب گردی
  2. دندان قروچه
  3. شب ادراری
  4. تعریق
  5. خواب ناآرام
  6. خرخر کردن
  7. مشکلات رشد
  8.  چرت زدن
  9. اختلال کم توجهی – بیش فعالی ADHD
  10. تنفس از دهان

بیشتر بخوانید: به کمک سی پپ با خر و پف و آپنه خواب برای همیشه خداحافظی کنیم

درمان آپنه خواب کودکان

طبق آمارهای موجود، در حدود پنج درصد از کودکان مبتلا به آپنه خواب هستند و در این مورد تفاوتی بین کشورهای اروپایی و دیگر کشورها دیده نمی شود. در واقع آپنه خواب یک بیماری بین المللی در سراسر جهان است.

شل شدن عضلات گلویی در هنگام خواب و انسداد راه های تنفسی موجب توقف تنفس کوتاه مدت شده که بین 5 تا 30 بار در هر ساعت اتفاق می افتد. با توجه به اینکه رشد مغزی کودکان در سال های اولیه با سرعت بیشتری همراه است، درمان آپنه خواب کودکان بسیار اهمیت پیدا می کند. کاهش ماده خاکستری در این بخش ها تاثیر بیشتری دارد:

  • قشر قدامی ( حرکت زبان، قضاوت، حافظه، توانایی حل مسئله )
  • قشر جلویی مغز ( برنامه ریزی و پردازش اطلاعات و کنترل شخصیت و رفتار )
  • قشر جلویی مغز ( کنترل اعصاب حسی و ورودی های حسی )
  • لوب گیجگاهی ( مدیریت گوش دادن انتخابی و شنیدن )
  • ساقه مغز ( کنترل عملکرد تنفسی و قلبی و عروقی )

درمان خاصی برای آپنه‌ی انسدادی بوسیله‌ی پزشک اطفال بر اساس موارد زیر معین خواهد شد.

  • سن طفل، سلامت کلی و تاریخچه‌ پزشکی
  •  دلایل ایجاد کننده‌ شرایط
  • تحمل طفل برای داروهای خاص، پروسه‌ها یا درمان‌ها
  •  انتظارات از دوره‌ درمان و بیماری
    بیشتر اطفال مبتلا به آپنه خواب به طور طبیعی تکامل پیدا می‌کنند و علائم آپنه را تا قبل از تولد یک سالگی از دست می‌دهند. تداوم این علائم و مشکلات بیشتر در کودکانی که قبل از 28 هفتگی به دنیا آمده اند دیده می شود. در این موارد گزینه‌های درمان کوتاه مدت مورد بررسی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال استفاده از دستگاه برای کمک به تنفس آرام و راحت طفل یا دستگاه برای تحریک تنفس کارساز می باشد.
    بعضی از والدین از یک هشداردهنده‌ آپنه استفاده می‌کنند که علائم دوره‌های آپنه یا تولید صدا را مانیتور می‌کنند. صداها ممکن است طفل را بیدار کند و مجددا نفس بکشد یا والدین را بیدار کند که می‌توانند طفل خوابیده‌ خود را چک کنند.
    در اطفالی که آپنه‌ شدید دارند، درمان طولانی مدت ممکن است مورد نیاز باشد. هر شرایط پزشکی که باعث ایجاد آپنه در نوزاد می‌شود یا آن را بدتر می‌کند قابل درمان است. درمان به ماهیت مشکل بالینی بستگی دارد.

درمان با استفاده از دستگاه سی پپ

با ارسال جریان مداوم هوا می توان تا حد زیادی آپنه خواب را در کودکان درمان کرد. می توان با استفاده از دستگاه Cpap که مجهز به یک ماسک است (این ماسک باید در طول شب روی دهان یا بینی کودک قرار بگیرد) به آهستگی هوا را به ریه کودک فرستاد. این دستگاه فشار هوا را به پشت حلق کودک ارسال می کند تا راه های تنفسی کودک را باز نگه دارد. بیشتر مواقع درمان آپنه خواب با سی پپ موثر است و نیاز به درمان های دیگر نخواهد بود.

در نظر داشته باشد که خرید بدون تجویز پزشک و سرخود دستگاه سی پپ و استفاده کودک از آن می تواند خطرناک باشد و منجر به بدتر شدن این عارضه گردد. همه چیز باید تحت نظر پزشک متخصص اختلالات خواب و همچنین تشخیص های وی باشد.

شرکت فناوری تنفسی کارو نمایندگی فروش دستگاه های کمک تنفسی فیلیپس

آپنه یا وقفه تنفسی در خواب عارضه ای رایج و قابل درمان است. یکی از رایج ترین و کارآمد ترین روش های درمان آپنه خواب، که این روزها در بسیاری از کشورهای جهان نیز اجرا می شود، استفاده از دستگاه های کمک تنفسی است. شرکت فناوری تنفسی کارو در ایران، نمایندگی فروش محصولات کمک تنفسی، از جمله دستگاه کمک تنفسی فیلیپس را بر عهده دارد. این شرکت در زمینه ارائه و فروش دستگاه های کمک تنفسی سی پپ و بای پپ  فعالیت می کند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات کمک تنفسی شرکت کارو و همچنین دریافت مشاوره تخصصی در خصوص کارکرد و انتخاب هر محصول، با متخصصان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *