مشاوره رایگان
خانهوبلاگ ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ

ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ

20 دسامبر 2021
0 425
ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ

یکی از درمان‌هایی که برای آپنه خواب در نظر گرفته می‌شود، استفاده از ماسک دستگاه سی پپ و بای پپ است. آپنه خواب به نوعی بیماری تنفسی گفته می‌شود که شامل مکث در تنفس در هنگام خواب است. اگر به این بیماری دچار هستید، پزشک احتمالاً استفاده ازماسک سی پپ و بای پپ را توصیه می‌کند‌.

و اما ماسک دستگاه بای پپ یا سی پپ چیست؟ در بسیاری از پدیده‌های فیزیکی که در اطراف ما وجود دارد، واسطه اتصال دو جسم یا نازل انتقال اثرات یکی بر دیگری آنچنان پر اهمیت است که فقدان یا وجود عیب و ایراد در وجودشان به کلی اثرات عامل تأثیرگذار روی نمونه تأثیرپذیر را تحت الشعاع قرار داده و هدف از مصرف آن را به چالش می‌کشد.

ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ

ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ

بیشتر بخوانید: با آپنه یا وقفه تنفسی در خواب و عوارض آن بیشتر آشنا شوید

ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ

با ورود به مبحث ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ باید گفت که این وسیله، سیالی را انتقال می‌دهد که یکی از حیاتی‌ترین فاکتورهای بقای انسان بوده و وجود اخلال در انتقال آن، به ویژه در افرادی که هیچ کنترلی روی تنفس خود ندارند می‌تواند به قیمت جانشان تمام شود.
در نتیجه می‌توان گفت که کارکرد صحیح ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ به عنوان واسطه برقراری ارتباط میان این دو پدیده (انسان و بای پپ یا سی پپ) از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و در صورت پیدایش نخستین علائم مشکلات غیر قابل تعمیر، باید به فکر تعویض آن باشیم.

تنوع در کاربری

می‌دانیم که BiPAP و CPAP هر دو واسطه‌هایی مبتنی بر روش غیر تهاجمی ‌برای بیماران مبتلا به آپنه خواب هستند که با ایجاد فشار مثبت هوایی به حرکت جریان هوا در سیستم تنفسی کاربرانشان کمک می‌کنند؛ حال اینکه سی پپ فشاری را به صورت ثابت و مستمر در هنگام ورود و خروج هوا اعمال می‌کند که تنفس را برای برخی بیماران به ویژه در ابتدای استفاده از این محصولات دشوار می‌کند، در حالی که بای پپ با داشتن دو فشار مجزا (فشار تجویزی برای استنشاق و فشار پایین برای خروج) سبب می‌شود تا بازدم با سهولت بیشتری خارج شده و در دم بعدی، هوا با فشار وارد شش‌ها شود .

طبیعی است که این تفاوت عملکرد در نوع ماسک ها تفاوت ایجاد کرده و چنانچه فیلتری تنها مخصوص یکی از آن‌ها طراحی شده باشد، در محصول دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. با توجه به این مطلب محصولی ایده آل است که بتوان از آن هم در ساختار سی پپ استفاده کرد و هم بای پپ .

جنس رویه

زمانی که در ورای پوشش یک ماسک نفس می‌کشیم، هوای دم و بازدم در آن انباشته شده و در صورت فقدان نور به محیط ایده آلی برای رشد قارچ یا باکتری‌ها تبدیل می‌شود. در همین رابطه استفاده از رویه آنتی باکتریال و شفاف در ساختار این محصول بسیار اهمیت دارد.

از این گذشته گاهی دیده می‌شود که برخی از ماسک‌های غیر استاندارد با ساختار سخت و سنگین خود، کاربر را از استفاده از این دستگاه منصرف کرده، چرا که قرار دادن آن روی صورت با مشکلات فراوانی همراه است. با توجه به این مطلب باید خرید ماسکی سبک و نرم در دستور کار قرار گیرد.

طریقه نصب

در موارد متعددی هم دیده شده است که فردی (به ویژه در سالمندان) به دلیل طریقه پیچیده قرار دادن ماسک روی صورتشان آن را به شیوه ای غیر استاندارد، نصفه و نیمه با شکاف‌های متعدد یا بدون انداختن واسطه‌های ارتجاعی به پشت سر خود استفاده می‌کند. لازم به تأکید دوباره نیست که عدم قرارگیری صحیح این محصولات در جای خود به کاهش بازدهی این محصولات منجر می‌شود.

فلذا پیشنهاد ما استفاده از ماسکی است که به سادگی باز و بسته شده و جدا کردن آن از صورت یا نصب مجددش وقت زیادی از کاربر نگیرد .

لازم به ذکر است که توجه به سایز ماسک‌های مذکور (S ، M و L) نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سنجش و انتخاب صحیح این ابعاد که با توجه به فاصله میان تیغه بالای بینی تا لب پایین تعیین می‌شود، در صحیح نشستن این محصول روی صورت مؤثر است.

ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ

چه کسانی از ماسک سی پپ و بای پپ استفاده می‌کنند؟

این ماسک ها برای تأمین اکسیژن مورد نیاز ریه‌ها در افرادی که دچار بیماری‌های نارسایی قلبی، بیماری‌های عروقی، اختلالات ریوی یا عصبی و آپنه خواب هستند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت ماسک سی پپ و بای پپ

با توجه به مطالبی که در مورد این نوع از ماسک ها گفته شد، تشخیص تفاوت‌های آنها با یکدیگر بسیار ساده است. با این حال در ادامه این مقاله در مورد این تفاوت ها توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

دستگاه سی پپ برای درمان بیماری انسداد خواب استفاده می‌شود و دارای فشار هوای مثبت یک طرفه است به همین دلیل قابلیت کنترل دم و بازدم را به طور همزمان ندارد. این دستگاه‌ها دارای قیمت ارزان‌تری نسبت به دستگاه‌های بای پاپ هستند.

در دستگاه‌های بای پپ فشار هوای مثبت دو طرفه وجود دارد. این امر سبب می‌شود تا تنفس برای افراد از طریق این دستگاه راحت‌تر صورت گیرد. همچنین مقدار انرژی مصرف شده و زمان بازدم را محدود می‌کند. زمانی که استفاده از سی پپ برای افراد قابل تحمل نباشد از ماسک‌های بای پپ استفاده می‌شود. آپنه خواب مرکزی، آپنه خواب پیچیده، مشکلات تنفسی در اثر بیماری‌های قلبی، ریوی و عصبی از طریق دستگاه بای پپ قابل کنترل است.

در حالت کلی این دستگاه‌ها تشابهاتی نیز با یکدیگر دارند که در نوع ماسک سی پپ و بای پپ و تجهیزات جانبی دیگر با یکدیگر برابری می‌کنند.

ماسک سی پپ و بای پپ از لوازم جانبی دستگاه‌های فشار هوای مثبت است که از طریق لوله‌ها به دستگاه‌های سی پپ و بای پپ متصل می‌شود تا از این طریق اکسیژن مورد نیاز را در فشار و غلظت مناسب، برای افرادی که دچار بیماری‌های تنفسی هستند، تأمین کند.

تفاوت ماسک سی پپ و بای پپ

تفاوت ماسک سی پپ و بای پپ

بیشتر بخوانید: مقایسه دستگاه های BiPAP با دستگاه هایCPAP: تفاوت ها، تنظیمات، معایب و مزایا

سخن آخر

آپنه یا وقفه تنفسی در خواب عارضه ای رایج و قابل درمان است. یکی از رایج ترین و کارآمد ترین روش های درمان آپنه خواب، که این روزها در بسیاری از کشورهای جهان نیز اجرا می شود، استفاده از دستگاه های کمک تنفسی است به همراه ماسک می‌باشد. شرکت فناوری تنفسی کارو در ایران، نمایندگی فروش محصولات کمک تنفسی، از جمله دستگاه کمک تنفسی فیلیپس را بر عهده دارد. این شرکت در زمینه ارائه و فروش دستگاه های کمک تنفسی سی پپ و بای پپ و همچنین ماسک دستگاه بای پپ و سی پپ فعالیت می کند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات کمک تنفسی شرکت کارو و همچنین دریافت مشاوره تخصصی در خصوص کارکرد و انتخاب هر محصول، با متخصصان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *