مشاوره رایگان
خانهوبلاگ اضافه وزن و بیماری‌های ریوی

اضافه وزن و بیماری‌های ریوی

29 جولای 2022
0 645
اضافه وزن و بیماری‌های ریوی

اضافه وزن چه اثراتی بر ریه می‌گذارد؟

چاقی یکی از مهم‌ترین علل برای چندین اختلال مزمن و مشکلات جسمی می‌باشد، از جمله بیماری‌های قلبی، بیماری کبد و برخی سرطان‌ها. در واقع چاقی باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود. با افزایش وزن حجم ریه کاهش پیدا می‌کند. این امر وارد شدن هوا به ریه را محدود می‌کند و موارد زیر نیز کاهش پیدا می‌کنند:

  • حجم هوای بازدم در 1 ثانیه (FEV1)
  • ظرفیت حیاتی اجباری (FVC)
  • ظرفیت باقیمانده کاربردی (FRC)
  • حجم ذخیره بازدمی (ERV)
  • حجم باقی مانده (RV)
  • ظرفیت کل ریه (TLC)

چاقی اطراف شکم بیشتر منجر به بدتر شدن عملکرد ریه و علائم تنفسی می‌شود. رسوب کمتر و چربی کمتر با مشکلات تنفسی در ارتباط می‌باشد. محققان بر این باورند که رسوب بافت چربی بر روی دیواره شکم و اندام داخلی شکم حرکت دیافراگم را کاهش داده و میزان منبسط شدن ریه را محدود می‌کند و این امر باعث کاهش ظرفیت ریه می‌شود. عملکرد عضلات تنفسی نیز در افراد چاق بدتر می‌شود، درست شبیه افراد مبتلا به بیماری‌های اسدادی مزمن ریوی (COPD).

چاقی و بیماری های تنفسی

با بالا رفتن شاخص توده بدنی و ابتلا به چاقی، جنبه‌های سلامت یک فرد به خصوص سیستم تنفسی و قلبی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. عارضه چاقی با بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و ریوی در ارتباط است. چاقی از دو طریق متابولیسمی و فیزیکی قادر است که بر سیستم تنفسی تأثیر منفی داشته باشد. تجمع چربی در ناحیه شکمی باعث محدود شدن حرکت دیافراگم و کاهش حجم تنفسی می‌شود. آسم و وقفه تنفسی در خواب، از دیگر عوارض تنفسی مرتبط با چاقی هستند. در افراد مبتلا به چاقی احتمال بروز آسم ۵۰ درصد بیشتر از سایرین است. چاقی بیشتر از آنچه تصور می‌شود، بر روی سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارد. برخی تاثیرات چاقی بر روی سیستم تنفسی بروز بیماری‌های مختلف می‌باشد که عبارتند از:

چاقی و بیماری های تنفسی

چاقی و بیماری های تنفسی

  • تنگی نفس فعالیتی
     این حالت تنگی نفس شدید است که بر اثر فعالیت‌های جزئی بروز می‌کند. این مشکل در بین افراد چاق بسیار رایج است.
  • سندروم آپنه خواب انسدادی
     این شرایط باعث بسته شدن یا تنگ شدن مسیر هوا در زمان خواب می‌شود که منجر به خر و پف کردن در خواب، بیدار شدن‌های مکرر و کم خوابی خواهد شد.
  • بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
  • آسم
    افراد چاق بیشتر در معرض خطر تشدید آسم می‌باشند. مطالعات نشان داده‌اند که افراد دارای اضافه وزن به اندازه 38 درصد و افراد چاق به اندازه 92 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به آسم هستند. به علاوه افراد چاق مبتلا به آسم بیشتر دچار حملات حاد می‌شوند و به دارو و مراقبت‌های پزشکی بیشتری نیاز دارند.
  • سندروم هیپوونتیلاسیون یا بیماری پیک ویکن
     افراد چاق دارای ظرفیت کمتری در ریه خود هستند و در نتیجه در تامین اکسیژن کافی برای بدن خود دچار مشکل می‌شوند. این امر منجر به کاهش اکسیژن کل بدن می‌شود.
  • آمبولی ریوی
     این شرایط یک بیماری جدی است و در این حالت لخته‌های خونی در رگ‌های ریه منجر به انسداد این رگ‌ها می‌شوند و شرایط مرگباری را ایجاد می‌کنند.
  • پنومونی اسپیراسیون
    به علت مسیرهای هوایی کوتاه و تنگ ممکن است محتویات معده به سمت ریه حرکت کنند. این امر به دلیل آسیب‌های ناشی از اسید معده منجر به بروز ذات الریه شدید می‌شود.

بای پپ چه کمکی به بهبود مشکلات ریوی می‌کند؟

BMI هرفرد یکی از پارامترهای مهم جهت سنجش چاقی وی محسوب می‌شود. منظور از این پارامتر (Body Mass Index=شاخص توده بدنی) می‌باشد. BMI بین 18.5 تا 24.9 نرمال، بین 25 تا 29.9 وزن بالا, بالاتر از 30 چاقی محسوب می‌گردد. افزایش این پارامتر با خطر ابتلا به دیابت فشار خون و بیماری‌های زیادی ارتباط مستقیم دارد اما یکی از اثرات مهم آن اختلال در سیستم تنفسی و افزایش گاز Pco2 در خون می‌باشد. به چاقی همراه با افزایش این پارامتر، Obese hypoventilation syndrome (OHS) گفته می‌شود. بیماران مبتلا به OHS با کاهش چشمگیر دو پارامتر دیگر در سیستم تنفسی نیز مواجه می‌گردند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پپرداخت:

حجم باقیمانده عملکردی یا FRC

حجم هوایی است که پس از یک بازدم معمولی، هنگامی‌که ریه‌ها و قفسه سینه در وضعیت استراحت قرار دارند، در داخل ریه‌ها باقی می‌ماند.

حجم ذخیره بازدمی یا ERV

در پایان یک بازدم معمولی حجمی از هواست که بتوان از ریه‌ها خارج کرد.

چاقی و بیماری های تنفسی

چاقی و بیماری های تنفسی

دستگاه بای پپ جریان ثابت هوا و اکسیژن را با فشار از راه بینی یا دهان به ریه بیمار می‌فرستد. این کار با فشار انجام می‌شود تا ریه‌ها باز بمانند و اکسیژن واردشان شود و تنفس راحت‌تر شود بخصوص وقتی که کیسه‌های هوایی داخل ریه (آلوئول‌ها) در اثر بیماری روی هم خوابیده‌اند.

اما تغییر میزان این پارامترها چه مضراتی دارد؟

کاهش این پارامترها با کاهش ظرفیت سیستم تنفسی در بلند مدت همراه می‌باشد، در نتیجه فرد به تدریح نیاز به صرف انرژی بیشتری جهت تغییرات حجمی (همان دم و بازدم) دارد.

بای پپ چطور به بهبود این پارامترها کمک می‌کند؟

بای پپ، برای افرادی که به دلیل چاقی و اضافه وزن بیش از حد از مشکلات و بیماری‌های ریوی و قلبی رنج می‌برند گزینه بسیار مناسبی است. به طور کلی در پوزیشن خواب به علت فشار احشا به ریه میزان FRC تا حدودی کاهش پیدا می‌کند، با افزایش وزن و میزان چربی بدن این فشار به ریه افزایش و در نتیجه FRC به تدریج کاهش بیشتری می‌یابد. با کاهش این پارامتر و کم شدن حجم ذخیره باقی مانده در ریه، احتمال آتلکتازی (اصطلاحا خالی شدن و خوابیدن دو سمت ریه روی هم) بیشتر می‌گردد. دستگاه بای پپ با وارد کردن یک فشار دمی و یک فشار بازدمی و ایجاد تعداد مشخصی تنفس به افزایش FRC و برگرداندن چرخه تنفس با حالت نرمال کمک می‌کند. این دستگاه سبب جریان مداوم اکسیژن در ریه‌ها (حتی هنگامی که خواب هستید) می شود. به علاوه این دستگاه به ریه‌ها این امکان را می‌دهد که اکسیژن بیشتری به خون بدهند و از هیپوکسمی پیشگیری می‌کند. این روش امتحان شده و موثر است و روی بهبود کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد.

شرکت کارو نمایندگی فروش بای پپ فیلیپس رسپیرونیکس

شرکت کارو بیش از 12 سال سابقه در زمینه فروش و پشتیبانی دستگاه‌های کمک تنفسی دارد و تمامی محصولات این شرکت اورجینال شرکت فیلیپس آمریکائی است و شرکت کارو به عنوان نمایندگی دستگاه بای پپ آمریکایی فعالیت می‌کند.

چنانچه قصد خرید دستگاه کمک تنفسی بای پپ فیلپس را دارید، حتما با شرکت کارو در ارتباط باشید و در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با کارشناسان و متخصصان ما تماس بگیرید و سوالات خود از جمله قیمت دستگاه بای پپ آمریکایی را بپرسید. کارشناسان ما آمادگی دارند تا درباره انواع دستگاه‌های بای پپ اطلاعات کامل در اختیارتان قرار داده و شما را در مورد انتخاب دستگاه مناسب و نحوه استفاده از آن راهنمایی کنند.

در این مقاله از سایت شرکت کارو سعی کردیم در رابطه با مشکلات تنفسی ناشی اضافه وزن و درمان آن به وسیله بای پپ اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. اگر در این خصوص سوال یا پیشنهادی دارید، حتما در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *