مشاوره رایگان
خانهوبلاگ سی پپ یا اتو سی پپ؟

سی پپ یا اتو سی پپ؟

9 اکتبر 2021
0 458
سی پپ یا اتو سی پپ؟

پیشتر در مورد سی پپ و بای پپ به تفصیل صحبت کردیم و موارد استفاده هر کدام و نیز تفاوت هایی که با هم دارند را عنوان کردیم. اما آیا با تفاوت های دو دستگاه سی پپ و اتو سی پپ نیز آشنایی دارید؟ در چه شرایطی باید از دستگاه  سی پپ و یا اتو سی پپ استفاده کنیم؟

برای درک بهتر تفاوت این دو لازم است با چند مفهوم  اساسی آشنا شویم. در مورد آپنه خواب قبلا صحبت کرده ایم. آپنه خواب گروهی از اختلالات خواب است که باعث مکث مکرر تنفس در طول خواب می شود. متداول ترین نوع ، آپنه انسدادی خواب (OSA) است که در نتیجه انقباض عضلات گلو رخ می دهد. OSA درصورت عدم درمان، ممکن است منجر به بسیاری از عوارض جانبی شود که از جمله آنها می تواند بیماری قلبی، افزایش خطر افسردگی، تمرکز ضعیف، خواب آلودگی روزانه و تحریک پذیری باشد.

اگر تشخیص آپنه خواب دارید، پزشک ممکن است دستگاه های تنفسی را برای کمک به شما در دریافت اکسیژن مهمی که ممکن است شبانه از دست بدهید، توصیه کند. این دستگاه ها به صورت ماسکی بسته می شوند که روی بینی و دهان خود می بندید. آنها فشار را برای کمک به ماهیچه های شما ایجاد می کنند تا بتوانید نفس بکشید. به این روش فشار مثبت راه هوایی (PAP) می گویند.

سه نوع دستگاه اصلی برای درمان آپنه خواب وجود دارد: APAP ، CPAP و BiPAP. دستگاه های CPAP از طیف گسترده ای از روش ها برخوردار هستند که انواع اصلی آنها ثابت و خودکار هستند. درباره تفاوت های سی پپ و بای پپ قبلا در مقاله ای صحبت کرده ایم. اینک می خواهیم تفاوت دو دستگاه Cpap و Auto Cpap را عنوان کنیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه دستگاه های BiPAP با دستگاه هایCPAP: تفاوت ها، تنظیمات، معایب و مزایا

CPAP سی پپ چیست؟

واحد فشار هوای مثبت مداوم سی پپ (CPAP) پرکابردترین دستگاه برای آپنه خواب است.

همانطور که از نام آن مشخص است ، سی پپ CPAP با ارائه یک فشار ثابت برای دم و بازدم کار می کند. برخلاف APAP که فشار را بر اساس استنشاق شما تنظیم می کند ، سی پپ CPAP در طول شب یک فشار را تحویل می دهد. در حالی که سرعت مداوم فشار می تواند کمک کند، این روش می تواند منجر به ناراحتی تنفسی شود.

گاهی اوقات ممکن است فشار در حین بازدم تحویل داده شود و باعث شود احساس خفگی کنید. یک راه برای رفع این مشکل کاهش میزان فشار است. اگر این روش هنوز کمکی نکرد، پزشک ممکن است یک دستگاه اتو سی پپ APAP یا بای پپ BiPAP را توصیه کند.

سی پپ چیست؟

سی پپ چیست؟

APAP یا اتو سی پپ چیست؟

اتو سی پپ به عنوان APAP ، سی پپ خودکار یا PAP خودکار یا خودتنظیم شناخته می شود. اتو سی پپ محدوده ای از فشار را ارائه می دهد. به دستگاه اجازه می دهد تا در هر زمان مشخص فشار مورد نیاز شما را اندازه گیری کند. به عبارتی تنها در تنظیمات آن که به صورت خودکار است با دستگاه معمولی سی پپ تفاوت دارد. این دستگاه ها دارای یک الگوریتم داخلی هستند که تعیین می کند با هر نفس کشیدن چه مقدار فشار برای استنشاق لازم است. نیازهای فشار شما ممکن است در هر شب، ساعت یا دقیقه مشخص خواب متفاوت باشد. دستگاه تنظیم فشار هوای مثبت (APAP) که به صورت خودکار تنظیم می شود بیشتر به دلیل توانایی ارائه فشارهای مختلف در طول خواب، بر اساس نحوه استنشاق شناخته می شود. در محدوده ۴ تا ۲۰ نقطه فشار کار می کند، که می تواند انعطاف پذیری را برای کمک به شما در یافتن محدوده فشار ایده آل ایجاد کند.

دستگاه اتو سی پپ یکی از جدیدترین فناوری های لوازم پزشکی موجود در بازار است که توانسته کمک مناسب و موثری برای بسیاری از بیماران مبتلا به آپنه های تنفسی باشد. دستگاه دارای عملکرد هوشمند و خودکار است و امکان تنفس آسان و راحت را برای کاربران خود فراهم آورده است.

اتو سی پپ چیست؟

اتو سی پپ چیست؟

کدام یک؟ سی پپ یا اتو سی پپ؟

CPAP سی پپ به طور کلی اولین خط تولید درمان جریان برای آپنه خواب است.

با این حال ، اگر می خواهید دستگاه بر اساس استنشاق های مختلف خواب ، فشار را به طور خودکار تنظیم کند ، اتو سی پپ (APAP) می تواند انتخاب بهتری باشد.

حتی اگر از سی پپ CPAP یا Apap استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد که برای کمک به درمان آپنه خواب عادت های دیگری را در پیش بگیرید . در بعضی موارد ، درمان های تهاجمی بیشتری لازم است.

تغییر سبک زندگی

علاوه بر استفاده از دستگاه PAP ، پزشک ممکن است تغییرات زیر را در سبک زندگی توصیه کند :

  • کاهش وزن
  • ورزش منظم
  • ترک سیگار
  • کاهش الکل یا پرهیز از نوشیدن به طور کلی
  • در صورت گرفتگی مکرر بینی در اثر آلرژی ، از ضد احتقان استفاده کنید.

سخن آخر

سی پپ APAP ، CPAP اتو سی پپ و BiPAP بای پپ همه انواع مولد جریان هستند که ممکن است برای درمان آپنه خواب تجویز شوند. هر کدام اهداف مشابهی دارند اما اگر دستگاه رایج CPAP کار نکند ممکن است از APAP یا BiPAP استفاده شود.

جدا از فشار درمانی مثبت در راه هوایی ، مهم است که به توصیه های پزشک در مورد هرگونه تغییر در سبک زندگی توصیه شود. چرا که آپنه خواب می تواند تهدید بزرگی در زندگی شما باشد.

شرکت فناوری تنفسی کارو نمایندگی فروش دستگاه های کمک تنفسی فیلیپس

آپنه یا وقفه تنفسی در خواب عارضه ای رایج و قابل درمان است. یکی از رایج ترین و کارآمد ترین روش های درمان آپنه خواب، که این روزها در بسیاری از کشورهای جهان نیز اجرا می شود، استفاده از دستگاه های کمک تنفسی است. شرکت فناوری تنفسی کارو در ایران، نمایندگی فروش محصولات کمک تنفسی، از جمله دستگاه کمک تنفسی فیلیپس را بر عهده دارد. این شرکت در زمینه ارائه و فروش دستگاه های کمک تنفسی سی پپ، اتو سی پپ و بای پپ فعالیت می کند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات کمک تنفسی شرکت کارو و همچنین دریافت مشاوره تخصصی در خصوص کارکرد و انتخاب هر محصول، با متخصصان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *