مشاوره رایگان
خانهوبلاگ کرونا و دستگاه های کمک تنفسی

کرونا و دستگاه های کمک تنفسی

7 سپتامبر 2021
0 514
کرونا و دستگاه های کمک تنفسی

از زمان شیوع و گسترش ویروس کویید-19 یا همان کرونا و به وجود آمدن پاندمیک جهانی و همچنین تاثیری که بر روی سیستم تنفسی بیماران میگذارد، استفاده از دستگاه های کمک تنفسی از قبیل ونتیلاتور، اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ گسترش یافته است. هر کدام از این دستگاه ها بسته به نیازمندی فرد و تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرند. چراکه مهمترین شانس زنده ماندن افراد مبتلا به کرونا که ریه هایشان درگیر می شود، دستگاه های کمک تنفسی هستند. اگرچه علائم و تاثیرات ویروس کرونا در هر شخص با دیگری فرق دارد، اما نارسایی های تنفسی و درگیری ریوی از علائم جدی و خطرناک ویروس کرونا به حساب می آید. درگیری ریوی در بیماران مبتلا سبب تنگی نفس، سرفه و یا کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود.

وقتیکه ریه ها از کار بیفتند و یا بخش قابل توجهی از کارکردشان را از دست بدهند، دستگاه اکسیژن‌ساز و یا سایر دستگاه های کمک تنفسی جایگزین سیستم تنفسی می شود. در نتیجه به بیمار فرصت مقابله با عفونت را می دهد و موجب بهبودی بیمار می شود. عملکرد این دستگاه ها به گونه ای است که به راحتی موجب اکسیژن رسانی به فرد می شود.

کرونا و دستگاه های کمک تنفسی

کرونا و دستگاه های کمک تنفسی

دستگاه های کمک تنفسی در ایام کرونا

مبتلایان به بیماری کرونا به طور یکسان مورد معالجه قرار نمی گیرند. در صورتیکه ریه های بیمار درگیر ویروس کویید-19 شود و تنفس برای بیمار سخت و یا غیر ممکن شود، از دستگاه های کمک تنفسی استفاده می شود. بنابراین با توجه به شرایط دستگاه های تنفسی مانند ونتیلاتور و اکسیژن ساز و … باید همیشه در دسترس کادر درمان و نیز بیماران قرار داشته باشند. معمولا دو روش برای کمک به تنفس بیمار وجود دارد. روش تهاجمی و غیر تهاجمی.

در روش تهاجمی لوله اکسیژن به منظور اکسیژن رسانی به بیمار وارد نای او می شود، که این فرآیند همان لوله گذاری است. در این روش بیمار خود قادر به تنفس نیست بنابراین لوله وارد شده به گلوی بیمار، به ونتیلاتور یا سایر دستگاه های کمک تنفسی وصل می شود تا اکسیژن وارد ریه های بیمار شود.

روش دیگر که همان روش غیر تهاجمی است، که شامل قرار دادن یک ماسک مخصوص اکسیژن روی دهان و بینی بیمار است. در این روش، دستگاه با هر تنفس بیمار به او کمک می کند تا ریه های خود را پر کند و اکسیژن اضافی نیز برای بیمار فراهم می کند.

دستگاه اکسیژن ساز

اکسیژن ساز یا غلیظ کننده های اکسیژن، هوای موجود در اتاق را گرفته نیتروژن آن را فیلتر کرده و مقدار اکسیژن بیشتری را به بیماران ارائه می دهد. به عبارتی با تغلیظ گاز اکسیژن موجود در هوا، هوایی با میزان اکسیژن بالای 95 درصد را به بیمار تحویل می دهد. موارد استفاده و کاربری خانگی اکسیژن ساز با توجه به آلودگی هوای شهرها و ویروس کرونا، افزایش یافته است. چرا که یکی از کاربردهای این دستگاه برای مواقعی است که بیمار کرونایی در منزل داشته باشید و ملزم به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در منزل باشید.

دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه ونتیلاتور

اکر ریه بیمار قادر به تنفس نباشد، دستگاه ونتیلاتور به کمک بیمار می آید تا اکسیژن لازم برای بدن را تامین کند و دی اکسید کربن حاصل شده را خارج سازد، چون هوای داخل ونتیلاتور نسبت به هوای اتاق حاوی درصد بالاتری از اکسیژن است یعنی از فرایند تنفس پشتیبانی می کند. اما این امر مستلزم تزریق داروهای آرام بخش به بیمار به منظور وارد کردن و قرار دادن لوله در گلویش است. در واقع ونتیلاتور به صورت مکانیکی باعث ورود و خروج هوا به داخل ریه ها شده و بیمار را زنده نگه می دارد تا بیماری زمینه ای درمان شود. افراد مبتلا به کرونای شدید جزو افرادی هستند که به ونتیلاتور نیاز پیدا می کنند. بنابراین نیاز به ونتیلاتور در بیمارستان ها و مراکز درمانی افزایش یافته است.

فرد مبتلا به کرونا در صورتیکه نتواند به تنهایی به اندازه کافی نفس بکشد، در این صورت پزشکان از ونتیلاتور استفاده می کنند. ونتیلاتور در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام سطح پشتیبانی مختلفی دارند، که پزشکان بر اساس وضعیت بیمار، از دستگاهی متناسب با شرایط بیمار استفاده می کنند. به دلیل آسیبی که ویروس به ریه های بیمار وارد می کند، استفاده از این دستگاه سبب مب شود که ریه ها استراحت کرده و بهبود یابند.

حدود نیمی از بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری می شوند، از دستگاه ونتیلاتور استفاده می کنند.

دستگاه ونتیلاتور

دستگاه ونتیلاتور

اکسیژن درمانی در خانه

بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا می شوند، نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا نمی کنند. اگر فرد مبتلا در منزل بستری شود و از طرفی میزان خلوص اکسیژن بیمار پایین تر از حالت عادی باشد، در این صورت طبق تجویز پزشک ضروری هست که دستگاه کمک تنفسی مانند اکسیژن ساز در منزل تهیه شود. این دستگاه خلوص اکسیژن بیمار را در حالت طبیعی نگه می دارد و روند درمان را سریع تر می کند. چنانچه اختلالی در عملکرد ریه به وجود بیاید، حتما باید توسط پزشک متخصص دستگاه NIV (سی پپ، بای پپ و یا ونتیلاتور) تهیه گردد. دستگاه اکسیژن ساز خانگی با برق خانگی کار کرده و دارای هشدار در صورت قطع برق می باشد.

البته استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در منزل بدون تجویز پزشک درست نیست. چراکه استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بدون تجویز پزشک، ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند مسمومیت ناشی از دریافت اکسیژن بیش از حد شود.

در این راستا شرکت فناوری تنفسی کارو نمایندگی فروش دستگاه های کمک تنفسی سی پپ، بای پپ، ونتیلاتور و اکسیژن ساز فیلیپس را در ایران داراست و گستره متنوعی از این محصولات را به هم‌میهنان عزیز ارائه می کند. این شرکت با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان و کارشناسان تجهیزات تنفسی خود بهترین مشاوره را برای خرید دستگاه های کمک تنفسی به شما می دهد. برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه، می توانید با متخصصان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *