مشاوره رایگان
خانهوبلاگ به کمک سی پپ با خر و پف و آپنه خواب برای همیشه خداحافظی کنیم

به کمک سی پپ با خر و پف و آپنه خواب برای همیشه خداحافظی کنیم

2 می 2021
0 624
به کمک سی پپ با خر و پف و آپنه خواب برای همیشه خداحافظی کنیم

دانستن اصول اولیه در مورد شناخت دستگاه سی پپ که برای درمان آپنه خواب استفاده می‌شود، مهم است. چه به تازگی دچار آپنه خواب شده باشید و چه یک کاربر باتجربه‌تر یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی باشید، باید اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید تا بتوانید به درستی به درمان خود بپردازید. در این راستا مراجعه به کارشناسان و تکنسین های مرتبط با این حوزه جهت خرید دستگاه سی پپ می‌تواند امری اثرگذار باشد که افراد می‌توانند به درستی تصمیم گیری کنند و سپس اقدام به خرید نمایند.

تعریف دستگاه سی پپ و بررسی عملکرد آن

دستگاه سی پپ موثرترین روش جهت درمان آپنه خواب است و به طور بالقوه می‌تواند خواب بیمار را در شب بهبود بخشد، این امر می‌تواند در بهبود چشمگیر کیفیت زندگی در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب موثر باشد. در حقیقت این وسیله رایج‌ترین دستگاه مورد استفاده توسط افراد است که توسط بسیاری از پزشکان برای بهبود سلامت بیمار پیشنهاد می‌شود. این دستگاه، وسیله‌ای است که با فشار هوای متغیر تنظیم می‌شود و فشار را بر اساس نیاز بیمار با استفاده از الگوریتم داخلی تنظیم می‌کند. دستگاه‌های مدرن CPAP بر اساس همان اصول دستگاه‌های اولیه تولید شده، کار می‌کنند. فشار هوا با موتورهای کوچکتر و بی صدا تنظیم می‌شود، با این وجود، هوای اتاق (نه اکسیژن) از طریق فیلتر وارد می‌شود و مطابق تنظیماتی که متخصص خواب شما تعیین کرده، تحت فشار قرار می‌گیرد.

این دستگاه به گونه‌ای تنظیم شده است که جریان مداوم هوای تحت فشار را در امتداد راه هوایی بینی ایجاد می‌کند. دستگاه‌های CPAP اتوماتیک از این نظر متفاوت هستند که می‌توانند با اندازه‌گیری مقاومت، فروپاشی راه هوایی را تشخیص دهند و با افزایش فشار در صورت لزوم در طول شب، واکنش نشان دهند تا آپنه خواب در فرد بهبود یابد. این دستگاه‌ها همچنین فشارهای کمتری را وارد می‌کنند و در صورت امکان به سمت پایین تنظیم می‌شوند.

سی پپ

فواید دستگاه سی پپ

  1. داشتن دستگاهی که بتواند فشار هوا را تنظیم کند به این معنی است که بسیاری از بیماران می‌توانند در هنگام خواب، راحت‌تر نفس بکشند. این بیماران می‌توانند جهت بررسی آپنه خواب در منزل از دستگاه سی پپ استفاده کنند.
  2.  با خرید دستگاه سی پپ می‌توان بلافاصله پس از بررسی خواب در منزل، به مدت چهار تا شش هفته با دامنه فشار گسترده از آن استفاده کرد. سپس ارائه دهنده مراقبت‌های پزشکی شما می‌تواند داده‌های به دست آمده را ارزیابی کند تا تنظیم فشار بهینه بر روی دستگاه CPAP را تعیین کند.

نکات موثر در استفاده از دستگاه سی پپ فیلیپس

برخی به‌طور حتم نگران عواقب درمان به ظاهر مصنوعی یا غیرطبیعی دستگاه سی پپ هستند. هنوز هم، برای اطمینان از استفاده موفقیت‌آمیز این وسیله، مهم است که هنگام شروع استفاده از CPAP از پشتیبانی مناسبی برخوردار باشید. در واقع دو مورد از رایج‌ترین موارد مرتبط در استفاده از CPAP، ماسک نامناسب و خشکی دهان است. این موارد را می­‌توان با تنظیم شکل ماسک و مرطوب شدن دهان کاهش داد. این دستگاه، درمان آسم یا بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) را بدتر نمی‌کند، در عوض خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد.‌ سینوس‌های بینی و گوش داخلی به طور معمول تحت تأثیر درمان قرار نمی‌گیرند، اگرچه گزارش‌های موردی نشان می‌دهد که ممکن است مقدار کمی فشار از طریق بافت‌های صورت منتقل شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد یک ماسک بیش از حد تنگ یا محدود کننده می‌تواند در رشد صورت میانی در کودکان تاثیر بگذارد، اما برای جلوگیری از این امر می‌توان درمان را کنترل و تنظیم کرد.

درمان آپنه خواب

آپنه خواب مرکزی با مکث در تنفس مشخص می‌شود که مهم‌ترین علامت آن کمبود تنفس است. این بیماری اغلب پس از سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب یا استفاده از داروهای مخدر یا مواد افیونی رخ می‌دهد.  همچنین می‌تواند در پاسخ به درمان CPAP، در شرایطی به نام آپنه خواب پیچیده رخ دهد. در آپنه خواب مرکزی، بعضی اوقات لازم است که سایر روش‌های درمانی موثری را در نظر بگیرید. طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در حین استفاده از این دستگاه، مشخص شده است، که تبادل دی اکسید کربن و گازهای اکسیژن در آلوئول‌های ریه اتفاق می‌افتد. دیواره‌های هر آلوئول بسیار نازک است، به این منظور که گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را گرفته و در هر بازدم دی اکسید کربن از جریان خون آزاد می‌شود.

فشار ایجاد شده توسط دستگاه سی پپ در طول چرخه تنفس ثابت نگه داشته می‌شود. بیمار در مرحله بازدم مقدار کمی فشار برگشتی را احساس خواهد کرد. درون آلوئول مایعی به نام سورفاکتانت وجود دارد که کشش سطح آب را در داخل فضا کاهش می‌دهد و آلوئول را باز نگه می‌دارد. مایعات اضافی ناشی از نارسایی قلبی این تعادل را بر هم می‌زند و باعث ریزش آلوئول ها و تبادل گاز می‌شود.

CPAP مقدار کمی فشار هوا را از طریق ریه به داخل آلوئول‌ها وارد می‌کند، علاوه بر این، افزایش فشار داخل قفسه سینه همچنین باعث کاهش فشار خون بیمار می‌شود و باعث می‌شود جابجایی مایعات با سهولت بیشتری انجام شود. فشار ایجاد شده توسط CPAP در طول چرخه تنفس ثابت نگه داشته می‌شود.

کاربرد اصلی دستگاه سی پپ

کاربرد اصلی دستگاه سی پپ در زمینه مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی از افراد، برای مدیریت نارسایی قلبی بعد از فشار خون ریوی است. تحقیقات نشان داده شده است که استفاده از این دستگاه، در کاهش طول مدت بستری در بیمارستان و همچنین کاهش هزینه کلی مراقبت از بیمار بسیار موثر است. مهم است که فشار خون بیمار قبل و بعد از درمان CPAP به دقت کنترل شود. در حقیقت بیماران باید بتوانند دستورات ساده را به کمک این دستگاه کمک تنفسی دنبال کنند و توانایی تهویه کافی برای استفاده از CPAP را داشته باشند.

سایر کاربردهای دیگر CPAP

  1. انقباض برونش

نشان داده شده است که دستگاه سی پپ در کنترل آسم و COPD در بیماران موثر است و می‌تواند موجب بهبود بافت‌های ریه در افراد شود.

  1. استنشاق سمی

انواع مختلف گاز سمی، مانند کلر، می‌تواند بافت مجاری هوایی تحتانی را تحریک کرده و صدمه بزند و باعث تورم، برونکواسپاسم و ادم غیر ریوی شود، لذا لازم است افراد با خرید دستگاه کمک تنفسی، به بهبود تنفس خود کمک شایانی کنند.

  1. غرق شدن

استنشاق آب در ریه‌ها در یک دوره غرق شدن می‌تواند باعث آتلکتازی و ادم ریوی شود. آسپیراسیون آب می‌تواند توانایی ریه در تبادل گازها را بدتر کند. برخی شواهد نشان می‌دهد که دستگاه سی پپ در این شرایط تبادل گاز را بهبود می‌بخشد.

  1. عفونت ریه

ذات الریه و سایر عفونت‌ها در ریه، می‌تواند عدم تطابق ریوی-تهویه را ایجاد کند، جایی که اکسیژن و دی اکسید کربن قادر به عبور آزادانه از غشاء مویرگی آلوئول نیستند. به نظر می‌رسد CPAP در این موارد، احتمالاً با کاهش التهاب سلول‌ها و بهبود جریان هوا به آلوئول ها، به بهبود انتشار گاز کمک می‌کند.

سخن پایانی

در حقیقت استفاده از دستگاه سی پپ و عادت به آن ممکن است، مدتی طول بکشد. به طور کلی، احتمالاً متوجه خواهید شد که با توجه به مزایای CPAP در درمان و بهبود تنفس، عوارض جانبی آن کم بوده و به راحتی برطرف می‌شود. اگر قصد خرید این مدل از دستگاه‌های کمک تنفسی را دارید، لازم است به شرکت فناوری کارو که نمایندگی انحصاری محصولات کمک تنفسی فیلیپس در ایران است مراجعه کرده و با مشورت با کارشناسان مجرب آن، دستگاه مورد نظر خود را خریداری نمایید. کارشناسان شرکت کارو می توانند به شما در تشخیص و خرید این وسیله کمک کنند. در واقع شرکت کارو به دلیل کیفیت بالای محصولات خود و هزینه مناسب، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان خود می‌باشد و این شرکت با خرید آنلاین دستگاه سی پپ این مزیت را در حین خرید برای مشتریان خود ایجاد کرده است تا آن‌ها خریدی راحت و آسان را تجربه کنند.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *