مشاوره رایگان
خانهوبلاگ دستگاه بای پپ برای چه افرادی کاربرد دارد؟

دستگاه بای پپ برای چه افرادی کاربرد دارد؟

1 نوامبر 2021
0 543
دستگاه بای پپ برای چه افرادی کاربرد دارد؟

استفاده از دستگاه بای پپ به تشخیص پزشک برای برخی از بیماران توصیه می شود. کاربرد دستگاه بای پپ bipap اغلب در درمان بیماری انسداد مزمن ریوی با فشار دو سطحی بر راه های هوایی بیمار و برای درمان بیماری انسداد مزمن ریوی است.

چه کسانی به دستگاه بای پپ نیاز دارند؟

افرادی که دچار مشکل های تنفسی اند ممکن است به این دستگاه نیاز پیدا کنند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD). COPD یک اصطلاح برای بیماری های ریه و تنفسی است که تنفس را دشوار می کند.

  • انواع آپنه ی خواب

  • سندروم هایپونتیلاسیون ناشی از چاقی

  • ذات الریه (پنومونی)

  • حملات آسم

  • تنفس ضعیف پس از عمل های جراحی

  • بیماری ها اعصاب که در روند تنفس اختلال ایجاد می کنند

  • بیماری نارسایی احتقانی قلب

  •  بیماری عروق کرونر

  • بیماری های عصبی عضلانی

در شرایطی که تنفس شما بیش از اندازه ضعیف است، یا مشکلات بلعی و کاهش هوشیاری دارید ممکن است بای پپ گزینه مناسبی برای شما نباشد. در این شرایط انتخاب ونتیلاتور های مکانیکی رایج تر است. در برخی موارد، پس از استفاده از ونتیلاتور های مکانیکی و بهبود شرایط تنفسی، استفاده از دستگاه بای پپ برای بیماران تجویز می شود. همچنین افرادی که نیازمند لوله ی تنفسی نیستند و برای تنفس به کمک نیاز دارند از بای پپ استفاده می کنند.

بای پپ bipap چگونه به COPD کمک می کند؟

اگر مبتلا به COPD هستید ، احتمالاً تنفس شما با زحمت کشیده می شود.تنگی نفس و خس خس سینه علائم شایع COPD است و با پیشرفت این بیماری این علائم می تواند بدتر شود.

یکی از موارد استفاده از دستگاه بای پپ درمان الگوهای تنفس ناکارآمد است. دستگاه با داشتن فشار هوای دلخواه هنگام استنشاق و فشار هوای دوم در هنگام بازدم، می تواند به ریه ها و ماهیچه های دیواره قفسه سینه شما کمک کند.

این روش درمانی در ابتدا برای درمان آپنه خواب و به دلایل خوب مورد استفاده قرار گرفت. هنگام خواب ، بدن شما به سیستم عصبی مرکزی شما اعتماد می کند تا روند تنفس را هدایت کند.

بیشتر بخوانید: در مورد دستگاه بای پپ بیشتر بدانید.

بای پپ درمانی

در ابتدا ، این درمان فقط به عنوان یک روش درمانی در بیمارستان ها انجام می شد. اکنون ، می توان آن را در خانه انجام داد.

دستگاه های مدرن بای پپ دستگاه های پلاستیکی مجهز به لوله و ماسک هستند.  شما به سادگی ماسک را روی بینی و یا دهان خود قرار می دهید تا دو سطح هوای تحت فشار دریافت کنید. هنگام استنشاق یک سطح فشار تحویل داده می شود و هنگام بازدم فشار کمتری تحویل داده می شود.

دستگاههای BiPAP معمولاً دارای یک زمان سنج هوشمند هستند که با الگوی تنفسی شما سازگار است. در صورت نیاز سطح هوای تحت فشار به طور خودکار تنظیم می شود تا به شما در حفظ سطح تنفس مطلوب شما کمک کند.

این روش درمانی نوعی تهویه غیر تهاجمی (NIV) است. به این دلیل است که بای پپ درمانی به یک روش جراحی مانند لوله گذاری یا تراشه نیاز ندارد.

بسته به نیازهای فردی شما ، درمان بای پپ می تواند هنگام بیدار شدن یا خوابیدن انجام شود. استفاده از روز می تواند تعامل های اجتماعی را از جمله موارد دیگر محدود کند ، اما ممکن است در شرایط خاص ضروری باشد.

یکی از موارد استفاده از دستگاه بای پپ ، در شب است تا راه هوایی شما در هنگام خواب باز شود. این به تبادل اکسیژن با دی اکسید کربن کمک می کند و باعث می شود نفس راحت تر شود.

برای مبتلایان به COPD ، این به معنی تنفس کم تحرک در طول شب است. فشار موجود در مجاری هوایی شما ، جریان پایدار اکسیژن را تشدید می کند. این به ریه های شما امکان می دهد تا با انتقال کارآمدتر اکسیژن به بدن خود ، دی اکسید کربن اضافی را از بدن خارج کنید. تحقیقات نشان داده است که برای افرادی که COPD و دی اکسید کربن بالاتری دارند، استفاده منظم از بای پپ در شب می تواند کیفیت زندگی و نفس را بهبود ببخشد و بقای طولانی مدت را افزایش دهد.

کاربرد دستگاه بای پپ

کاربرد دستگاه بای پپ

ویژگی های دستگاه بای پپ

۱-دارای مدل های مختلف نسبت به حاد بودن بیماری تنفسی
۲-قابلیت ذخیره کردن اطلاعات فردی بیمار
۳-دارا بودن علائم هشدار دهنده در صورت بروز مشکل
۴-قسمت مرطوب کننده
۵-تنظیم مقدار فشار و غیره
۶-وزنی سبک و قابل حمل کردن در هر مکانی
۷-کیفیت های مناسب و طول عمر بالا
۸-رابط کاربری و استفاده آسان از آن
۹-دارای کیف سفر جهت ضربه نخوردن و آسیب نرسیدن به دستگاه

کاربرد دستگاه بای پپ

کاربرد دستگاه بای پپ

جمع بندی

این دستگاه برای افرادی که نارسایی اکسیژن را در بدن خود هنگام خواب دارند بسیار مناسب است و از جهتی دیگر این دستگاه (بای پپ) مثل ریه هایی سالم در فرد بیمار عمل میکند و تنگی نفس و همچنین خرناس های شبانه را قطع نموده و باعث خواب با لذت و با کیفیت می شود ، افراد برای اینکه در خواب با نفس کشیدن به مشکل بر میخورند از خواب بلند شده و وقتی تنفس آنها تنظیم می شود مجدد به چرخه خواب خود ادامه می دهند.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *